Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Handläggarna på AF

Av osynligemannen - 30 juli 2013 18:00

Min erfarenhet är att handläggarna på Arbetsförmedlingen gör ett så bra jobb de kan utifrån de rådande förutsättningarna. Det inte deras fel att reglerna gör att de i första hand måste agera kontrollorgan åt a-kassorna. Lika lite som att de kallar människor med allför brokig bakgrund till samma seminarier om att skriva CV, eller skickar anvisningar om att söka arbeten där inte en enda detalj stämmer. Att verkligen förmedla arbeten är en liten del av deras verksamhet.


Jag har under mina fem år som arbetslös haft åtta olika handläggare. En del har jag haft riktigt bra kontalt med, andra har blivit utbytta innan jag ens har lärt känna dem till namnet. Även de jag har mött via telefon på kundtjänsten har varit bra.


Men de som vill djävlas kan göra det med hjälp av hot om avanmälan, det vill säga en anmälan till a-kassan eller utskrivning från Jobb- och utvecklingsgarantin. När man fortfarande är vanlig arbetslös är det bara att göra avbön och anmäla sig igen, är man i Jobb- och utvecklingsgarantin är det socialkontoret och försörjningsstöd som gäller. Avanmäld kan man bli om man inte gör som de säger, vanligtvis och helt i sin ordning om man vägrar söka ett lämpligt och anvisat arbete, men även för att man ställer fel frågor eller i största allmänhet inte gör som de säger.


Man kan också hoppas att de börjar tala klarspråk om i synnerhet Fas 3. Ingen vettig människa kan tro att den för någon närmare arbetsmarknaden. Nej, har man kommit så långt är huvudsyftet att förse giriga entreprenörer och offentliga institutioner som inte vill betala med gratis arbetskraft. Helt i linje med regimen Reinfeldts önskan att amerikanisera arbetsmarknaden, så att större delen av befolkningen inte ska kunna leva på ett jobb.


#arbetsförmedlingen

#arbetslös

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av osynligemannen - 10 september 2013 11:45

  Svar till de som tror att jag lutar åt höger på grund av mina musikaliska preferenser. Även nedanstående är en godbit:   #Musik #Country ...

Av osynligemannen - 10 september 2013 08:59

… som jag slängde, för det gällde inte mig. Kuvertet pryddes av Arbetsförmedlingens logga, innehållet var från Arbetsmarknadsenheten i min hemkommun och gällde ungdomar mellan 19 och 30 som behöver aktiveras för att undgå att hamna i Fas 3. Ef...

Av osynligemannen - 28 augusti 2013 03:54

Jag hade inte kunnat gjort det bättre själv:   Arbetsmarknadspolitiken har blivit en sorglig trolleriföreställning där den ena magiska kani- nen efter den andra hoppat fram ur hatten. Det dramatiska avskedandet av Arbetsförmedlingens generaldirek...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 20:20

Enligt Clas Olssons cv har han tidigare arbetat som chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), finansråd på Finansdepartementet och chefsekonom på Svenska kommunförbundet. Clas Olsson är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och unde...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 08:16

Planen var att Angeles Bermudez-Svankvist skulle avgå som generaldirektör. Men hon vägrade och har nu ställt regeringen inför ett ultimatum. Enligt Expressens källor kommer hon sannolikt tvingas avgå nästa vecka - så fort regeringen har hittat ny...

Ovido - Quiz & Flashcards