Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

"Varför passar du inte på och läser lite?"

Av osynligemannen - 3 augusti 2013 09:00

Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan om jag inte ska passa på att studera nu när jag ändå inte har något särskilt att göra? Lika många gånger har jag fått förklara att ersättningen man får som arbetslös är en omställningsförsäkring som upphör om man börjar studera, eftersom man då inte är tillgänglig för arbetsmarknaden längre. Då möts jag endera av ett myndigt svar om att jag minsann borde ta ansvar för min egen situation, i stället för att lita på att Staten ska fixa allt. Eller helt enkelt en uppgiven och förstående suck.


Ponera att de som står för svar ett har rätt. Finansieringen av studierna blir ändå ett effektivt hinder, då jag vid mina dryga femtio år inte lär få några studiemedel. Även om jag skulle låna av de pengar som en dag kommer att bli mina (ett sjusiffrigt arv väntar i framtiden) så kvarstår faktum: Om jag avbryter mina nuvarande aktiviteter så är jag hänvisad till försörjningsstöd efter avslutade studier, om jag inte då har ett arbete. Då frågar vän av ordning om man inte måste våga något ibland. Visst, hade jag varit yngre hade jag kanske gjort det, men nu har jag inte råd att riskera att spela bort närmare tretusen kronor i månaden.


Jag höll på att glömma att det finns ett tredje svar: ”Kan du inte åtminstone få gå en kurs, det fick NN?”. Mina försök att få någon hjälp till omskolning eller yrkesinriktad praktik har alla stupat på att mina handläggare har tyckt att jag har haft för bra bakgrund ändå. Sista försöket var när min andre coach hade ordnat en praktikplats, som egentligen var en obetald provanställning, och jag inte fick börja eftersom den inte hade varit avslutad innan jag skulle in i Fas 3…
Att NN fick gå en kurs berodde på att det var en del i uppgörelsen med hennes arbetsgivare när hon skulle köpas ut från sin tjänst.


#Utbildningar

#Arbetslöshet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av osynligemannen - 10 september 2013 11:45

  Svar till de som tror att jag lutar åt höger på grund av mina musikaliska preferenser. Även nedanstående är en godbit:   #Musik #Country ...

Av osynligemannen - 10 september 2013 08:59

… som jag slängde, för det gällde inte mig. Kuvertet pryddes av Arbetsförmedlingens logga, innehållet var från Arbetsmarknadsenheten i min hemkommun och gällde ungdomar mellan 19 och 30 som behöver aktiveras för att undgå att hamna i Fas 3. Ef...

Av osynligemannen - 28 augusti 2013 03:54

Jag hade inte kunnat gjort det bättre själv:   Arbetsmarknadspolitiken har blivit en sorglig trolleriföreställning där den ena magiska kani- nen efter den andra hoppat fram ur hatten. Det dramatiska avskedandet av Arbetsförmedlingens generaldirek...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 20:20

Enligt Clas Olssons cv har han tidigare arbetat som chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), finansråd på Finansdepartementet och chefsekonom på Svenska kommunförbundet. Clas Olsson är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och unde...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 08:16

Planen var att Angeles Bermudez-Svankvist skulle avgå som generaldirektör. Men hon vägrade och har nu ställt regeringen inför ett ultimatum. Enligt Expressens källor kommer hon sannolikt tvingas avgå nästa vecka - så fort regeringen har hittat ny...

Ovido - Quiz & Flashcards