Alla inlägg den 31 juli 2013

Av osynligemannen - 31 juli 2013 23:21

I dag bryter jag mitt schema för att skriva om något som är viktigare: Riksdagens illa underbyggda beslut att utsätta arbetssökande som får ersättning från A-kassan för ännu hårdare kontroll.


Så här skriver Aftonbladet:


Varje månad måste en aktivitetsrapport lämnas in – annars riskerar de att förlora a-kassan.


Min spontana reaktion är att detta är ytterligare en utslagningsmekanism för att blockera redan utsatta människor från ersättning från den försäkring som de har gjort inbetalningar till. För om någon har glömt det, A-kassan är inger bidrag.


För min egen del hade det nog gått bra. Jag har noterat vartenda sökt arbete och många andra aktiviteter sen jag blev arbetslös, och jag har lått för att formulera mig i tal och skrift. Men hur går de det för de andra? De nyanlända med små svenskakunskaper, eller infödda som lider av dyslexi och/eller dyskalkyli?


Jag kan inte heller bortse från tanken att detta kan vara en medveten strategi för att knäcka a-kassorna så att fler blir hänvisade till försörjningsstöd. Med fler handläggare att ta hand om de ärenden som AF skickar till dem är det inte säkert att pengarna räcker. Och vad kommer det att ställas för krav på motprestation på de som tvingas dit? Gratis arbete åt vem som helst som har ett kanske?


”Yes, massa. Toby be good nigger to massa.”
- ur tv-serien Rötter

 

#a-kassan
#regeringen
#försäkringskassan

Av osynligemannen - 31 juli 2013 09:00

Det finns bra coacher. Mina erfarenheter av Trygghetsrådet är rakt igenom goda, privata aktörer med vana vid rekrytering (läs konsult- och rekryteringsföretag) gör ett riktigt bra arbete, liksom de på Arbetsförmedlingen som ser till individen i stället för regelverket.


Men in huvudsak är coachning av arbetslösa en mycket lönande verksamhet som inte granskas tillräckligt noga. För vad kan en idrottsförening tillföra, egentligen. Eller ett studieförbund utan kontakt med den öppna arbetsmarknaden? Allra värst är de på ytan seriösa företag som anordnar nedbrytande vuxendagis – jag har sett vuxna män och kvinnor gråta efter besök hos dem.


Om du är i min situation, tacka inte nej till coachning, konsekvenserna kan bli svåra. Kräv i stället din rätt välja själv.


#arbetsförmedlingen

#coachning

#trygghetsrådet 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards