Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

Första året som arbetslös

Av osynligemannen - 29 juli 2013 09:00

Första tiden som arbetslös innebar inga ekonomiska påfrestningar. Jag blev uppsagd med lön och var arbetsbefriad i sex månader. Tiden ägnades åt nätverkande och att återknyta gamla kontakter. Detta var under inledningen av den lågkonjunktur som vi fortfarande befinner oss i och gav inget påtagligt resultat just då, men fyllde mina dagar med något meningsfullt. Och ja, jag sökte de jobb som fanns att söka.


Några veckor in i min arbetsbefrielse träffade jag Nisse på Trygghetsrådet för första gången. Trygghetsrådet stöttar anställda och arbetsgivare i samband med omställningar och målet är att hitta ett nytt arbete/en ny anställd. Hos dem fick jag genomgående ett mycket professionellt bemötande och jag återkommer till dem när det är dags att behandla coacher.


Sex månader går fort och snart fick jag en kallelse till ett möte med Arbetsförmedlingen.


Arbetsförmedlingen är en svensk statlig förvaltningsmyndighet, som sorterar under Arbetsmarknadsdepartementet och ansvarar för den offentliga arbetsförmedlingen och dess arbetsmarknadspolitiska verksamhet.


Så beskrivs deras verksamhet som till största delen går ut på att vara en kontrollinstans åt a-kassorna. Första träffen var ett kollektivt vad som bland arbetslösa benämns som hotmöte. Där satt vi arbetslösa med varierande bakgrund och fick reda på vad som kunde hända om vi inte gjorde som vi blev tillsagda. Inga frågor besvarades och jag minns hur upprörda de blev när den före detta montören från Balkan på perfekt svenska frågade hur hans förre arbetsgivare kunde ta in praktikanter för att göra hans jobb? Smockan hängde inte i luften, mannen var både vänlig och korrekt. Däremot viftade AF:s representanter med sitt vassaste vapen: Avanmälan.


Mitt första individuella möte minns jag inte så mycket av. Handläggaren och jag hade blivit arbetslösa samtidigt från ett större företag en gång för länge, så först blev det lite småprat om arbetsmarknaden. Därefter fick jag reda på att jag inte kunde räkna med mycket hjälp de första fjorton månaderna som arbetslös. Med ett välfyllt CV och bra referenser ansåg han att jag hade goda möjligheter att klara mig själv. Och i normalfallet hade det varit helt OK, fast nu under en lågkonjunktur hade jag behövt tips om vad mer än det jag hade gjort de tjugofem åren som mitt CV passade till.


Under det kommande dryga året sökte jag arbeten på alla tänkbara sätt och var på en hel del bra intervjuer. Flera gånger gick det riktigt bra när jag pratade med potentiella chefer och arbetskamrater, samtidigt som det hakade upp sig hos HR-funktionen. Varför hade jag inte en aning om.


Något som var bra under den här tiden var att det var frihet under ansvar som gällde i kontakterna med AF. Antalet sökta arbeten var aldrig något problem och kontakterna sköttes via kundtjänsten.


#arbetsförmedlingen

#arbetslös

#fas3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av osynligemannen - 10 september 2013 11:45

  Svar till de som tror att jag lutar åt höger på grund av mina musikaliska preferenser. Även nedanstående är en godbit:   #Musik #Country ...

Av osynligemannen - 10 september 2013 08:59

… som jag slängde, för det gällde inte mig. Kuvertet pryddes av Arbetsförmedlingens logga, innehållet var från Arbetsmarknadsenheten i min hemkommun och gällde ungdomar mellan 19 och 30 som behöver aktiveras för att undgå att hamna i Fas 3. Ef...

Av osynligemannen - 28 augusti 2013 03:54

Jag hade inte kunnat gjort det bättre själv:   Arbetsmarknadspolitiken har blivit en sorglig trolleriföreställning där den ena magiska kani- nen efter den andra hoppat fram ur hatten. Det dramatiska avskedandet av Arbetsförmedlingens generaldirek...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 20:20

Enligt Clas Olssons cv har han tidigare arbetat som chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), finansråd på Finansdepartementet och chefsekonom på Svenska kommunförbundet. Clas Olsson är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och unde...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 08:16

Planen var att Angeles Bermudez-Svankvist skulle avgå som generaldirektör. Men hon vägrade och har nu ställt regeringen inför ett ultimatum. Enligt Expressens källor kommer hon sannolikt tvingas avgå nästa vecka - så fort regeringen har hittat ny...

Ovido - Quiz & Flashcards