Alla inlägg den 1 augusti 2013

Av osynligemannen - 1 augusti 2013 18:00

Åttio procent kan man klara sig bra på, så länge det verkligen är åttio procent. För de som tjänar mer än 18700 kronor i månaden är det åttio procent av detta belopp som gäller, om du inte har en extra inkomstförsäkring som täcker resten i ett antal dagar. Ovanpå detta kommer straffskatten på arbetslöshet som på regeringens språk kallas jobbskatteavdrag.


För mig personligen innebär detta att jag måste klara mig på cirka sextio procent av min tidigare nettolön. Det räcker till livets nödtorft så länge inget inträffar som faller utanför ramarna. Ett oväntat tandläkarbesök eller en bilreparation kan rubba budgeten i flera månader. Och om ni undrar, jag bor i en del av Sverige där tillgång till bil är en nödvändighet om man ens ska söka jobb.


#Arbetslöshet

#Jobbskatteavdrag

Av osynligemannen - 1 augusti 2013 09:00

Ett påstående som jag inte har råkat för själv, men som drabbat många andra. I regel yttras det av äldre personer som lever i tron att det finns arbete åt alla som vill ha ett. En annan kategori som inte är åldersbunden är de som har en övertro på spontanansökningar (N.N var hos Förenade Plåt och presenterade sig och han fick jobb!).


Jobb att välja och vraka bland har det väl inte funnits sedan sjuttiotalet och spontanansökningar har få företag tid att behandla.


Sjölva frågan besvärar mig eftersom den antyder att det finns de som är för lata för att söka jobb och hellre sitter ned och låter ersättningen rulla in utan någon motprestation. Detta är mycket ovanligt, för även om det går att överleva på a-kassan går det i längden inte att leva på den.


#råd till arbetslösa

Av osynligemannen - 1 augusti 2013 04:15

Nu när jag har lagt grunden till den här bloggen går jag in i en ny och spännande fas. När en rubrik är skriven inom citattecken innebär det att den är ett påstående eller en fråga som vi som arbetslösa får höra och som jag bemöter.


Bara för att vara tydlig: Jag anser inte att ”någon annan” ska göra allt för att få ordning på arbetsmarknaden. Om någon vecka eller så kommer min syn på vad olika parter kan göra, främst de som är valda att styra Sverige.


#arbetslöshet

#regering

#riksdag

Ovido - Quiz & Flashcards