Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

I Fas 3 ...

Av osynligemannen - 30 juli 2013 09:00

Fas 3 … när man väl har kommit så långt från arbetsmarknaden betraktas man som ett hopplöst fall och ett nådehjon. Så här beskrivs det officiellt:


Fas 3 är en del av jobb- och utvecklingsgarantin, ett arbetsmarknadspolitiskt program som infördes i juli 2007. Programmets syfte är att erbjuda personer som varit arbetslösa under en längre tid individuella insatser för att de så snabbt som möjligt ska få ett jobb.


I praktiken innebär det att alla former av stöd från arbetsförmedlingen upphör, samtidigt som man får mindre tid att söka arbete eftersom man ska sysselsättas. Jo jag vet att det numera i teorin kan beviljas både utbildning och yrkesinriktad praktik, men kraven är väldigt höga.


För de som genom långvarig arbetslöshet har kommit bort från ett normalt socialt liv kan en rätt genomförd Fas 3-placering vara av värde. Vanligare är dock en meningslös sysselsättning av terapikaraktär, eller att man gör något som borde vara ett avlönat arbete åt en privat eller offentlig anordnare. Det sistnämnda är att jämföra med gamla tiders fattigauktioner, eftersom anordnaren får betalt för att bereda sysselsättning.


Är man aktivare än vad Arbetsförmedlingen enligt sitt regelverk tror att man är finns det en tredje variant: man ordnar en placering själv hos en förening eller dylikt. För mig var det självklart, eftersom jag är aktiv inom både individuella och lagsporter. Mitt förlag möttes av en oförstående blick från AF:s handläggare som tyckte att något av de tio valen hon erbjöd mig skulle duga.


En av mina föreningar blev det likväl, och den största skillnaden var att föreningen fick en handfull tusenlappar i månaden. Någon handledning behövdes inte, uppgifterna hade jag redan utfört som ideellt engagerad. Med ett avbrott för riktigt arbete i en månad var jag sysselsatt hos föreningen drygt ett helt verksamhetsår.

En bit in i nästa verksamhetsår erbjöd jag mina tjänster till ett lokalt företag. Det rörde sig om en färdighet som jag inte hade använt så mycket i yrkeslivet, men som jag hade bevisat på annat sätt. Han var tänd på idén och jag ordnade ett möte med arbetsförmedlingen. Från början hade vi diskuterat en provanställning med olika former av stöd. Nu, när det var dags att förhandla, var det endast en fas 3-placering som var intressant. Annars skulle det inte bli något.


Jag accepterade och tänkte att det får väl duga några månader. Ett halvår senare blomstrar verksamheten, de som inte vet hur det ligger till säger ”det var väl tur att han hittade dig”. Själv plågas jag av en dålig ekonomi och av att ha hamnat i en situation som jag inte vet hur jag ska komma ur utan att hamna i dålig dager, hos företagaren, i samhället där jag bor, eller hos Arbetsförmedlingen.


#arbetsförmedlingen

#arbetslös

#fas3

#coacher


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av osynligemannen - 10 september 2013 11:45

  Svar till de som tror att jag lutar åt höger på grund av mina musikaliska preferenser. Även nedanstående är en godbit:   #Musik #Country ...

Av osynligemannen - 10 september 2013 08:59

… som jag slängde, för det gällde inte mig. Kuvertet pryddes av Arbetsförmedlingens logga, innehållet var från Arbetsmarknadsenheten i min hemkommun och gällde ungdomar mellan 19 och 30 som behöver aktiveras för att undgå att hamna i Fas 3. Ef...

Av osynligemannen - 28 augusti 2013 03:54

Jag hade inte kunnat gjort det bättre själv:   Arbetsmarknadspolitiken har blivit en sorglig trolleriföreställning där den ena magiska kani- nen efter den andra hoppat fram ur hatten. Det dramatiska avskedandet av Arbetsförmedlingens generaldirek...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 20:20

Enligt Clas Olssons cv har han tidigare arbetat som chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), finansråd på Finansdepartementet och chefsekonom på Svenska kommunförbundet. Clas Olsson är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och unde...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 08:16

Planen var att Angeles Bermudez-Svankvist skulle avgå som generaldirektör. Men hon vägrade och har nu ställt regeringen inför ett ultimatum. Enligt Expressens källor kommer hon sannolikt tvingas avgå nästa vecka - så fort regeringen har hittat ny...

Ovido - Quiz & Flashcards