Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

Jobb och utvecklingsgarantin, fas 1 och 2

Av osynligemannen - 29 juli 2013 18:00

Jobb och utvecklingsgarantin (JOB) är en arbetsmarknadsåtgärd regeringen Reinfeldt införde efter regeringsövertagandet 2006 men trädde i kraft först juli 2007. Det ersatte den tidigare arbetsmarknadspolitiska åtgärder aktivitetsgarantin. Den arbetslöse har möjlighet att inträda i JOB när dennes 300 ersättningsdagar i arbetslöshetsförsäkringen är slut eller kan få delta om denne har varit inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen under 14 månader. Deltar man i Jobb- och utvecklingsgarantin har man ersättning i form av aktivitetsstöd, de som innan JOB inte haft någon a-kassa kan dock bara få aktivitetsstöd under 450 ersättningsdagar totalt.


I första fasen av Jobb och utvecklingsgarantin är det meningen att man ska få förstärkt hjälp i form av coachning, skriva CV och så vidare. För mig innebar det i praktiken bara att jag blev uppmanad att söka ”bredare” både yrkesmässigt och geografiskt, samt att de tidigare frivilliga seminarierna blev obligatoriska. Alltså ingen individuell rådgivning – i alla fall inte i början.


En bit in i denna fas blev jag uppringd av min dåvarande handläggare som undrade om jag intresserad av en extern coach. Det lät bra tills jag insåg att syftet var att hjälpa AF att fylla några restplatser hos en illa beryktad anordnare. Om jag tackade nej skulle jag bli avanmäld.


Några totalt meningslösa månader följde. Gruppen jag tillhörde var alltför heterogen för att de gemensamma övningarna skulle fungera och till råga på allt så var även coachen del av ett arbetsmarknadspolitiskt program. Allt detta hade jag nog kunnat svälja om det inte hade varit för de många och dyra resorna som gjorde att jag fick ekonomiska problem.


Utan att det märktes gled jag in i fas 2 och i den är det meningen att man ska få förstärkt hjälp (starta eget, kurser, praktik, med mera). Ungefär samtidigt fick jag en ny handläggare som innebar ett lyft. Äntligen fick jag någon att prata med som förstod mina frågor och som kunde svara.


Efter många och långa diskussioner slutade det med att jag fick en ny coach, den här gången en som jag hade hittat själv. Ty min nya handläggare hade upplyst mig om att jag minsann hade rätt att välja själv bland godkända coacher, och i den förteckningen hittade jag platschefen för en konsultfirma som hade varit på håret att anställa mig ett år tidigare.


Vilken skillnad det gjorde! Månaderna som följde fick jag hjälp att hitta mina styrkor och svagheter, skriva om mitt CV, och sist men inte minst fick jag prata med någon som förstod min situation, som arbetslös industritjänsteman.

Som en bra avslutning hade min coach ordnat en praktikplats (läs obetald, men juste provanställning) hos en av sina kunder.


Då slog myndigheten Arbetsförmedlingen till med den stora klubban. Eftersom den tänkta praktiken överlappade inträdet i fas 3 med några månader fick jag inte ens börja. Nej, nu skulle jag rätta in mig i ledet och låta mig aktiveras i fas 3 så att jag inte satt hemma och blev försoffad.


#arbetsförmedlingen

#arbetslös

#fas3

#coacher

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av osynligemannen - 10 september 2013 11:45

  Svar till de som tror att jag lutar åt höger på grund av mina musikaliska preferenser. Även nedanstående är en godbit:   #Musik #Country ...

Av osynligemannen - 10 september 2013 08:59

… som jag slängde, för det gällde inte mig. Kuvertet pryddes av Arbetsförmedlingens logga, innehållet var från Arbetsmarknadsenheten i min hemkommun och gällde ungdomar mellan 19 och 30 som behöver aktiveras för att undgå att hamna i Fas 3. Ef...

Av osynligemannen - 28 augusti 2013 03:54

Jag hade inte kunnat gjort det bättre själv:   Arbetsmarknadspolitiken har blivit en sorglig trolleriföreställning där den ena magiska kani- nen efter den andra hoppat fram ur hatten. Det dramatiska avskedandet av Arbetsförmedlingens generaldirek...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 20:20

Enligt Clas Olssons cv har han tidigare arbetat som chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), finansråd på Finansdepartementet och chefsekonom på Svenska kommunförbundet. Clas Olsson är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och unde...

Av osynligemannen - 25 augusti 2013 08:16

Planen var att Angeles Bermudez-Svankvist skulle avgå som generaldirektör. Men hon vägrade och har nu ställt regeringen inför ett ultimatum. Enligt Expressens källor kommer hon sannolikt tvingas avgå nästa vecka - så fort regeringen har hittat ny...

Ovido - Quiz & Flashcards